Roller i IdrottOnline - vad behöver föreningen göra?

Begreppet "aktiv i idrott" fasas ut, november 2024, och i samband med det rensas roller i IdrottOnline. Vad behöver er förening göra?

Sidan uppdaterades: 8 maj 2024

Syftet med rensningen är att få bättre data inom idrottsrörelsen och göra mer tydligt vilken koppling personer har till de olika specialidrottsförbunden.

I slutet av maj, början av juni, kommer föreningen inte längre kunna skapa egna roller plus om föreningen har egna roller försvinner dessa.

Läs mer på Riksidrottsförbundets sida

Webbinarie inför rollstädning i IdrottOnline

20/5 kl 19-19.45

Här får du veta hur du gör i IdrottOnline för att undersöka om er förening har roller och hur du smidigt kan skapa grupper.

Föreningar som använder IdrottOnline

Under maj månad

  • Undersök vilka roller ni använder!
  • Om ni har egna roller som ni använder: Skapa grupper för att fortsatt ha möjlighet att hålla reda på exempelvis avgifter eller "supertränare".

Exempel:

  • Föreningen har skapat rollen "tränare" som alla ledare i föreningen har. När rollen rensas bort kommer dessa inte att kunna närvarorapportera.
  • Föreningen har skapat rollen "betald avgift 2024" och lagt på alla medelmmar som har betalat.

Här är det viktigt att antingen hitta en ny roll som Riksidrottsförbundet skapat eller specialidrottsförbundet skapat. Alternativt skapa en grupp där alla med rollen "betald avgift 2024" läggs till.

Under hösten

Ni kommer att behöva lägga till roller på era medlemmar som kopplar dem till er idrott. Specialidrottsförbunden förmedlar information när de skapat sina roller.

Föreningar med annat administrativt system

Om er förening inte använder IdrottOnline aktivt måste ni stämma av med er systemleverantör att integratinen finns kvar efter att Aktiv i idrott fasas ut. Dessutom behöver ni fortsatt rensa medlemsregistret i IdrottOnline.

Sidan publicerades: 8 maj 2024